• Aktuelnosti
  • Ko smo mi?
    • O nama
    • NNŠ Tim
    • Godišnji izveštaj
  • Čime se bavimo?
    • Medijska pismenost
    • Fake news
    • Medijska produkcija
    • Monitoring
    • Izdavaštvo
  • Projekti
    • Aktuelni
    • Realizovani
  • Kontakt
  • en

Medijska pismenost

„Da bi bio funkcionalna odrasla osoba u medijatizovanom društvu, pojedinac mora da bude sposoban da razluči različite medijske forme i da zna kako da postavi osnovna pitanja o svemu što vidimo, čitamo ili čujemo. “
E.Thoman, osnivačica Centra za medijsku pismenost

Mediji kreiraju stvarnost – Oni su odgovorni za perspektive i iskustva koja prenosimo u svakodnevicu, gde kreiramo svoje stavove o društvu u kom živimo.
Medijska pismenost se najčešće definiše kao sposobnost razumevanja, čitanja, pronicanja u srž medijskih tekstova, odnosno sposobnost da se na različite načine sagledavaju, analiziraju, evaluiraju i kreiraju medijske poruke.

To znači da bi medijski pismena osoba morala da bude osposobljena da kritički misli i analizira najrazličitije forme izražavanja, to jest da se sticanjem veština koje podrazumeva medijsko obrazovanje ili medijsko opismenjavanje, stiču veštine koje imaju najširu primenljivost i presudne su za kvalitetno funkcionisanje i izražavanje u savremenoj kulturi.
Po UNESKO dokumentu iz 1998. godine edukativni program medijska pismenost ima ulogu u „Zaštiti maloletnika i ljudskog dostojanstva kroz audiovizuelne i informacione usluge“. Ovaj dokumet takođe ukazuje na to da medijska pismenost nije izolovano znanje, ono „uvezuje“ saznanja koja se izučavaju u nastavi maternjeg jezika, sociologije, istorije, psihologije, likovnog vaspitanja, građanskog vaspitanja itd.

U Srbiji je nastavnim planom i programom za časove maternjeg jezika i građanskog vaspitanja predviđeno da se učenici upoznaju sa medijima i medijskim žanrovima. Medijska pismenost se od 2005. godine u obrazovnom planu i programu pojavljuje u tri nastavne jedinice u okviru građanskog vaspitanja i maternjeg jezika.
Medijska strategija Republike Srbije za 2016. godinu konačno prepoznaje medijsku pismenost kao neophodnost kojom kao društvo moramo početi da se bavimo, jer do sada nismo, barem ne u dovoljnoj meri. Rezultati poslednjih istraživanja o medijskoj pismenosti građana Srbije pokazuju da su, i pored inicijative da se mediji izučavaju u okviru nastavnih jedinica maternjeg jezika i građanskog vaspitanja, građani Srbije i dalje nedovoljno medijski pismeni.
„Može se konstatovati nizak nivo medijske pismenosti i neophodno je da država više učini na tom polju. U procesu pristupanja Evropskoj uniji, potrebno je da se podigne nivo medijske pismenosti građana Srbije“ (Medijska strategija 2016. Republike Srbije).

Digitalni Pogon
FakeNews
  • Poslednje
  • Okrugli sto o istraživanju „Mediji o medijima, slobodi medija i novinarima” 19.01.2021.

     Okrugli sto o istraživanju „Mediji o medijima, slobodi medija i novinarima”

  • Kreiran Priručnik za novinare i studente novinarstva o savremenim novinarskim veštinama 30.12.2020.

     Kreiran Priručnik za novinare i studente novinarstva o savremenim novinarskim veštinama

  • Kreiran Priručnik za novinare i novinarke o slobodi izražavanja u medijima 30.12.2020.

     Kreiran Priručnik za novinare i novinarke o slobodi izražavanja u medijima

  • Jovana Tomić i Jelena Božić – dobitnice nagrade „Marina Kovačev“ 24.12.2020.

     Jovana Tomić i Jelena Božić – dobitnice nagrade „Marina Kovačev“

  • Poziv na godišnju svečanost NNŠ-a 22.12.2020.

     Poziv na godišnju svečanost NNŠ-a

Arhive

Pronađi

Ko smo mi?

  • O nama
  • NNŠ Tim
  • Godišnji izveštaj

Čime se bavimo?

  • Medijska pismenost
  • Fake news
  • Medijska produkcija
  • Monitoring
  • Izdavaštvo

Projekti

  • Aktuelni
  • Realizovani

NNŠ

  • Misija
  • Vizija
Misija

NNŠ je fokusirana na podsticanje demokratske komunikacije i atkivizma u građanskom društvu, na profesionalizaciju medijske sfere i razvoj medijske pismenosti u Srbiji i regionu.

Vizija

Društvo u kojem građani i građanke Srbije objektivno inofrmisani utiču na svoju svakodnevnicu.