search icon Arhiva

Monitoring predizborne kampanje: prvi presek rezultata

Novosadska novinarska škola i ove godine sprovodi monitoring medijskog izveštavanja o izborima, nastavljajući time tradiciju dugu 25 godina. Svakog ponedeljka, zaključno sa 18. decembrom, predstavljaćemo sedmične izveštaje, dok će finalni rezultati biti saopšteni 21. decembra.

Monitoring će u ovom izbornom ciklusu biti sprovođen na dva nivoa. Prvi podrazumeva analizu diskursa tzv. „hedlajna“, odnosno istaknutih vesti na početku centralnih informativnih emisija četiri televizije (RTS, RTV, Pink i N1), dok drugi realizujemo u saradnji sa irskom platformom za onlajn monitoring NewsWhip. Ovakav iskorak u pravcu automatizovanog monitoringa omogućio nam je da sistematično pratimo izveštavanje 20 njuz portala iz Srbije, kao i da utvrdimo koje su vesti u predizbornom periodu najprodornije na društvenim mrežama.

 

Analiza portala

Monitoringom je obuhvaćeno 20 najpopularnijih njuz-portala u Srbiji, prema rang-listi servisa Gemius na dan 10. 11. 2023. Za sve portale utvrđeni su nalozi na Fejsbuku i Tviteru, nakon čega su uz pomoć platforme NewsWhip vesti rangirane spram nivoa prodornosti (eng. velocity), koji ova platforma izračunava na osnovu broja i kvaliteta interakcija. Naš tim svakog dana za svaki od 20 sajtova beleži podatke o pet najprodornijih objava, njihovoj tematici i nivou relevantnosti za kontekst izbora.

Na sledećoj ilustraciji možete pogledati koja je vest tokom sedam posmatranih dana bila „najuspešnija“ na svakom od portala u periodu od 17. do 23. novembra, uz naveden nivo prodornosti. Portali su posloženi abecednim redom, a portali na kojima je najuspešnija vest bila političkog karaktera označeni su plavim okvirom. Najuspešniji sadržaj u prvoj sedmici monitoringa imao je „Mondo“, s vešću o Novaku Đokoviću, dok je najuspešniji sadržaj koji uključuje društveno-politički kontekst bila objava portala N1 o oronuloj bolnici u Loznici.

 

 

Za svaki od portala utvrdili smo i koliki je udeo najprodornijih vesti bio političkog karaktera. Taj udeo je maksimalan na portalo „Alo“ (100%, tj. 35/35), dok se na portalima „Srbija danas“ i „Telegraf“ nijedna od najprodornijih vesti nije ticala politike.

 

Analiza hedlajnsa

Vesti sa naslovne strane, u televizijskom žargonu hedlajns, zbir su fleš/kratkih informacija koje urednik/urednica emisije selektuje kao izbor događaja dana na koje bi auditorijum trebalo da obrati posebnu pažnju. Reč je o sadržaju koji je izdvojen iz celokupne ponude, tako da ovaj uvodni blok u centralnu informativnu emisiju odražava u suštini uređivačku politiku medijske kuće. Monitoringom hedlajna dekonstruišu se otvoreni i prikriveni ciljevi koje medij želi da postigne medijatizacijom javnih politika u svim sferama svakodnevice.

Rezultati prve sedmice monitoringa (17-23. novembar) ukazuju na to da gledaoci koji bi se zadržali samo na otvaranjima emisija, bez gledanja celokupnog sadržaja, uopšte ne bi bili informisani da je u toku veoma burna predizborna kampanja. Nijedna posmatrana televizija u hedlajnu nije ponudila sadržaj koji bi se na bilo koji način odnosio baš na predizbornu kampanju. 

Najavni blokovi svih monitorovanih televizija bili su potpuno isti, fokusirani na aktivnosti predsednika države, štrajkove poštara i blokadu puteva i rafinerije, potom status Kosova u najširem smislu, te rat Izraela i Palestine, a u sportskom bloku dominiraju uspesi Novaka Đokovića i fudbalera. 

Razlika je u pristupu prezentovanja navedenih događaja. N1 kritički postavlja pitanje o aktivnostima predsednika, afirmativno izveštava o štrajkovima i blokadama, iznosi fakta o ratnim sukobima. Pink i RTV su naprosto egzaltirani sportskim uspesima, o štrajkovima i blokadama izveštavaju sa stanovišta vlasti (dakle, po njima su neopravdani), a senzacionalistički o ratu Izraela i Palestine.

Najčešće direktno citirana osoba u hedlajnima je Aleksandar Vučić, katkad samo po imenu i prezimenu, a katkad najavljen samo po funkciji, koji komentariše sve što se zbiva u svetu i kod nas, tako da je najprisutnija diskursna strategija u hedlajnima „Država – to sam ja“. Druga po učestalosti u protekloj sedmici je diskursna strategija „Hleba i igara“, s obzirom na to da su u vrhu hedlajna bili uspesi fudbalera i Novaka Đokovića, kao i otvaranje stadiona, o čemu je u najavnom bloku RTV, RTS i PINK TV saopštavano sa izuzetnom euforičnošću.

Od oko ukupno čak 160 varijabli u monitorovanim kategorijama „ličnosti“, „subjekti“,  „koalicije“, „teme“, „diskursnе strategije“, „tip objave“, „žanr“ predominantno je iskodirano svega desetak. Broj ličnosti sužen je na predsednika i strane državnike/pregovarače, poljoprivrednike, građane, sportiste. Dominantnih tema bilo je pet (poljoprivreda, štrajk, rat, Kosovo, sport), tip objava uglavnom se svodi na prikriveno oglašavanje, diskursne strategije na dve pomenute.

Sve u svemu, iz hedlajna svih televizija gledaoci mogu da zaključe da je reč o jednoj sasvim prosečnoj novembarskoj sedmici sa malo uspeha, malo nezadovoljnika, malo samopromocije; uglavnom je sve dobro da bolje ni ne bi trebalo biti. Izbori? Koji izbori? To više izgleda nije vest.

Novosadska novinarska škola

 

Projekat je podržan Ad Hoc grantom regionalnog projekta SMART Balkan – Civilno društvo za povezan Zapadni Balkan kojeg implementira Centar za promociju civilnog društva (CPCD) BiH, Center for Research and Policy Making (CRPM) Sjeverna Makedonija i Institute for Democracy and Mediation (IDM) Albanija, a finansijski podržava Ministarstvo vanjskih poslova Kraljevine Norveške.

Prozor u svet... Monitoring predizborne kampanje:...