search icon Arhiva

Monitoring predizborne kampanje: treći presek rezultata

Treća sedmica monitoringa predizborne kampanje u hedlajnima večernjih centralnih informativnih emisija (TV Pink, TV N1, RTS i RTV) i dalje auditorijumu ne ukazuje na to da se približava izborni dan, da je kampanja sve manje etička, odnosno da su različite koruptivne radnje bez reakcije pravosuđa gotovo dobile legitimnost od vladajućih elita. Predsednik države telefonira građanima iz kol-centra, čime u potpunosti dezavuiše rezultate istraživačkih novinara koji su pokazali i dokazali korupciju na delu, institucije su prećutale „provokaciju” predsednice REM-a koja je fotomontažu sebe u fašističkoj uniformi postavila na društvene mreže, i tako redom. TV Pink, RTS i RTV takve informacije ne objavljuju u hedlajnima.

Za TV Pink je od predizborne kampanje i malverzacija, manipulacija i koruptivnih radnji vezanih za izbore mnogo značajnija vest proba drona-kamikaze, koji je novi izum vlasnika ove televizije. Istovremeno, najava Milenka Jovanova da će podneti krivičnu prijavu protiv Miroslava Aleksića zbog koruptivnih radnji jeste vest za hedlajn, ali naravno bez konteksta u kojem se ova najava tužbe dešava. Podsećamo, reč je o protivnapadu SNS na navode iznesene na konferenciji za novinare koalicije Srbija bez nasilja povodom Međunarodnog dana borbe protiv korupcije. Objavljen je čitav niz istraživačkih nalaza o koruptivnom ponašanju vlasti u izgradnji auto-puteva. 

Urednički odabir vesti dana u „Nacionalnom dnevniku“ pažljivo beleži sve što je senzacionalističko i sve što je promocija vladajuće elite, tačnije samog vrha vlasti, kao što su na primer posete stranih državnika koje baš u kampanji prima predsednik države, koji nije na izbornoj listi, ali njegovo ime jeste u nazivu te liste, i potpuno samouvereno izjavljuje upravo u emisiji TV Pinka „Hit tvit“ da je normalno da on kao predsednik države i sasvim običan član SNS, suštinski jeste „lice kampanje”, jer on podržava stranku čiji je član (učestanost njegovog pojavljivanja je 72% u kategoriji „ličnosti” i još 11% u kategoriji „subjekti”, dok su prvi posle njega „strani državnici” s 15 %).

Ratovi Izraela protiv Hamasa i Rusije protiv Ukrajine, kao i konflikti na Kosovu, takođe ulaze u najuži izbor TV Pinka, jer sve što ima senzacionalistički predznak prvi je izbor za hedlajn ove televizije.

Jednu te istu „vest” sa istom video-pokrivalicom o probi drona-kamikaze, izuma vlasnika ove televizije, u hedlajnu „Nacionalnog dnevnika“ TV Pink je emitovao tri dana zaredom. U fokusu ove televizije je još i angažovanje plesača za novo Pinkovo pozorište Odeon. Svaka novoangažovana grupa igrača je „vest” za hedlajn Nacionalnog dnevnika, a pokrivalice pokazuju veselje uz obilno točenje pića i opštu egzaltiranost novoangažovanim licima iz sveta estrade i izjavama vlasnika Pinka koliko je novopridošlih, koliko će premijernih izvođenja biti u martu i tako dalje. Ponovo podsećamo da je reč o najvažnijim vestima dana večernje centralno-informativne emisije „Nacionalni dnevnik“!!! Željko Mitrović je treći po učestalosti pojavljivanja među ponuđene 32 varijable u kategoriji „subjekat”.

RTS i dalje visoko pozicionira vesti iz zdravstva, tako je auditorijum saznao da su na listi lekova Fonda za zdravstveno osiguranje inovativni lekovi za 22 najteže bolesti. Istovremeno, prvo spominjanje predizborne kampanje, osim onog žreba za termine u kojima će učesnici na izborima imati priliku da se obrate auditorijumu javnog medijskog servisa, u hedlajnima Dnevnika RTS, koji svako veče okuplja oko dva miliona gledalaca, desilo se u najavi rubrike o tome kako na društvenim mrežama nema predizborne tišine. RTS prati i rad međunarodnih institucija, ratove u Palestini i Ukrajini (16%). Svi susreti predsednika države sa stranim državnicima se redovno spominju u hedlajnu (16%), ali evo i predstavljanje novog državljanina Srbije, suosnivača Epla. Za RTS se podrazumeva da je vest za hedlajn otvaranje novih deonica od samo desetak kilometara puteva. Stoga je jasno zašto je diskursna strategija „samopromocija” najprisutnija među ukupno 18 varijabli u Dnevniku RTS (24%). Aleksandar Vučić je u poslednje tri sedmice kampanje kao ličnost bio subjekat u 43% kratkih vesti u hedlajnu večernjeg dnevnika i još 13% kao predsednik države. Naredni subjekti po zastupljenosti su strani državnici sa 16%, a u kategoriji ličnosti Ana Brnabić 43% i Milorad Dodik 14%. Nakon toga ne pominje se niko više, od 39 ponuđenih varijabli u okviru ove kategorije. 

Na kraju ističemo uređivački koncept „Vojvođanskog dnevnika“ Radio-televizije Vojvodine, koji zaista ne deli gotovo niti jedan događaj, osim rata u Ukrajini, sa svim ostalim posmatranim emiterima. Čak svoj auditorijum nije informisala u hedlajnu o vetu Amerike u Savetu bezbednosti na rezoluciju o prekidu sukoba zbog humanitarne katastrofe koja preti području Gaze, što je tog dana bila vest dana u svim informativnim emisijama svih nacionalnih emitera. U hedlajnu „Vojvođanskog dnevnika“ RTV takođe nije objavljena niti jedna informacija koja se tiče pokrajinskih izbora. Doduše, posle ove informativne emisije emituje se predizborna hronika. Reč je o promotivnom bloku učesnika u izbornom ciklusu, ali se u „Vojvođanskom dnevniku“ u okviru najavnog bloka ovi izbori ne pominju, iako bi bilo i te koliko povoda. Kategorija u kodnom protokolu „koalicije i izborne liste” za protekle tri sedmice obeležena je s 0%. Nijedan pokrajinski političar nije dobio pažnju u hedlajnu, ali jeste predsednik države, i to čak 67% kao ličnost i još 8% kao nosilac funkcije. Uredništvo radije usredsređuje pažnju auditorijuma na to da je u Staroj Pazovi zabeležen samo jedan slučaj velikog kašlja kod jednog novorođenčeta (pri čemu se javnost ne informiše da li u drugim opštinama ima više ili manje slučajeva, da li je reč o epidemiji ove bolesti koja je donedavno bila iskorenjena redovnom vakcinacijom). Sport i vreme su najredovnije teme. Sa vremenom počinje i sa vremenom se završavaju hedlajni „Vojvođanskog dnevnika“, što znači da u minut i po, koliko uobičajeno traje potpuri najavnih kratkih vesti, auditorijum pokrajinskog javnog servisa obično bude dva puta informisan o tome kakva je vremenska situacija i prognoza za sutra (22%). Druga obavezna tema je sport (18%). Dakle, tri od obično pet ili šest kratkih vesti vezane su za potpuno neutralne informacije; ostaje rat Izraela i Hamasa i još ponešto što po logici stvari u ovako turbulentnoj svakodnevici ne bi suštinski trebalo da ima svoje mesto ni u Dnevniku, a kamoli u hedlajnu. Dve su osnovne diskursne strategije u odabranim kratkim vestima „Vojvođanskog dnevnika“: „Hleba i igara” (25%) i „Ostap Bender veliki kombinator” (25%).

Na osnovu ispunjenog kodnog protokola kvantitativno-kvalitativne analize sadržaja kratkih uvodnih vesti – hedlajna – u „Vojvođanskom dnevniku“ pokrajinskog javnog servisa može se odgovorno zaključiti da uredništvo ove informativne emisije nije pružilo auditorijumu sadržaje koji se smatraju značajnima za žitelje Vojvodine. Kao da je osnovna urednička strategija bila „zamagljivanje života” ili „život je negde drugo, ne u ovoj emisiji”. Toliki nedostatak uredničkog senzibiliteta na to šta jeste vest dana ipak nije uočen u ostalim analiziranim televizijskim informativnim emisijama.

 

prof. dr Dubravka Valić Nedeljković

 

Analiza portala

Teme

 

Na osam portala tokom ove nedelje većina vesti koje su se našle u korpusu bile su politički irelevantne. U ovoj nedelji monitoringa, najveći broj vesti portala 24sedam koje su imale najveći angažman sa publikom na društvenim mrežama bile su vesti koje su tematski politički irelevantne (32), dok su se dve vesti o izbornoj kampanji i jedna društveno-političkog tipa našle među onim sa najvećim angažmanom. Vesti sa portal B92 sa kojima su korisnici društvenih mreža imali najveći angažman tokom ove sedmice bile su u najvećoj meri politički irelevantne (17) ili društveno-političke (16), a najmanje su to bile priče koje su se odnosile na izbornu kampanju (2 vesti). Tema ubistva Vanje Gorčevske bio je glavna tema u posmatranom korpusu na portalu Blic tokom ove nedelje. Samo jedna objava imala je društveno-politički kontekst a to je peticija koju su pokrenuli građani Makedonije da se uvede smrtna kazna. 

 

Tokom ove nedelje na portalu Nova.rs pet vesti sa temom izbora je ušlo u posmatrani korpus tekstova koji su imali najveći doseg kod publike. Ovi tekstovi su se ticali kritika koje su predstavnici opozicije upućivali Srpskoj naprednoj stranci i predsedniku Vučiću. Takođe i društveno-politički tekstovi (6) poput stanja u zdravstvenom sistemu, medijskim slobodama i potencijalnim aferama u tužilaštvu, bile su usmerene na kritiku vlasti. U ukupnom korpusu je najveći broj tekstova ipak bio politički irelevantan (23). U posmatranom korpusu pet vesti sa sajta Alo je imalo temu izbore i sve su bile usmerene na aktivnosti Srpske napredne stranke: predizborni skup u Beogradu (4) i sastanak Aleksandra Vučića sa suosnivačem kompanije Epl, Stivom Voznijakom (1). Ostalih 30 vesti iz posmatranog korpusa su označene kao politički irelevantne. 

 

Dva teksta iz posmatranog korpusa sa portala Mondo ušla su u kategoriju društveno-političkih tema jer su se ticala masovnog ubistva u školi Vladislav Ribnikar iz maja 2023. Ostale vesti su bile politički irelevantne. Na portalu Pink.rs gotovo sve vesti sa najvećim angažmanom tokom ove nedelje monitoringa bile su politički irelevantne, izuzev jedne koja se odnosila na izbore. U toj vesti preneta je poruka nosioca izborne liste Srbija ne sme da stane Aleksandra Vučića, u kojoj on poziva pratioce da posete sajt ove koalicije. Tokom ovog posmatranog perioda izdvojile su se samo dva teksta sa društveno-političkim temama na portalu Kurira. Oba teksta ticala su se života ljudi kriminogenog miljea iz devedesetih godina. Ono što je važno izdvojiti jeste da su ti ljudi predstavljani kao glavni glumci holivudskih filmova a ne kao osuđeni kriminalci: „Matori, moje vreme tek dolazi, čućeš ti još za Kneleta iz Braće Jerković!“ https://www.kurir.rs/crna-hronika/4308776/knele-je-zestoko-odbrusio-arkanu. Sve analizirane vesti sa portala Espreso, Srbija danas, Nportal i Telegraf bile su politički irelevantne.

 

Vesti koje su imale najveću angažovanost publike na portalu Danas u ovoj nedelji monitoringa bile su podjednako vesti sa društveno-politikom temom kao i vesti koje su politički irelevantne (po 13 priča). Najmanje je istaknutih vesti koje se tiču izborne kampanje (8 vesti).

 

Vesti objavljene na portalu Novosti sa kojima je bila najveća angažovanost publike su tematski bile najviše o izbornoj kampanji (19 od 35 vesti), potom društveno-političke vesti (12) i politički irelevantne (4).

 

Korisnici društvenih mreža su u ovoj nedelji monitoringa najviše lajkovali, komentarisala i šerovali vesti objavljene na Informerovom portalu o izbornoj kampanji (23 od 35), potom značajno manje onih političkih irelevantnih (7) a nešto manje i one društveno političke vesti (5).

 

Tokom ove nedelje, na portalu N1 među vestima sa najvećim angažmanom, registrovano je ukupno 16 društveno-političkih, 11 vesti o izborima i osam politički irelevantnih vesti. Među društveno-političkim vestima bilo je reči o događajima u Banjskoj, o nestanku predatih pištolja iz policijske stanice u Nišu, o istorijatu otvaranja stanice Prokop, kao i o događajima iz sveta. Kada je reč o vestima kojima su u fokusu bili izbori, neretko su se mogli pročitati izveštaji i izjave sa skupova inicijative Proglas, a veliki angažman ostvarile su i vesti o mitingu SNS-a, recimo ona u kojoj građani navode da dobijaju novac ukoliko glasaju za SNS.

 

Većina monitorovanih vesti na RTS-u  je i tokom ove nedelje bila politički irelevantna. Samo jedna vest odnosila se na izbore, i to je vest da je Regulatorno telo za elektronske medije pokrenulo postupak protiv TV Pink zbog eksplicitnog snimka narodnog poslanika, uz obrazloženje da je sadržaj emisije političkog predizbornog karaktera, dok je sadržaj snimka privatni događaj i ne može se odnositi na politički život. Kada je reč o društveno-političkim vestima kojih je u ovoj nedelji bilo sedam, najčešće su to bile vesti iz inostranstva, i nešto ređe uspesi i postignuća Srbije u domenu zdravstva i ekonomije.

 

Na portalu Politika.rs tokom ove nedelje monitoringa bilo je najviše društveno-političkih vesti (17), zatim politički irelevantnih (12), i najmanje vesti o izborima (6). Kada je reč o izbornim vestima, prenošene su izjave predstavnika izbornih listi, predstavljani su njihovi programi, a objavljeno je i nekoliko intervjua sa izbornim akterima. Kada jer reč o društveno-političkim temama, ponovo je bilo najviše vesti iz inostranstva.

 

I tokom ove nedelje monitoringa, većina vesti koje su se našle među onima sa najvećim angžmanom publike na portalu Direktno, bila je o izborima (16), zatim su bile zasupljene politički irelevantne vesti (12), i na kraju društveno-političke (6). Najčešće su se, među vestima o izborima, našle izjave predstavnika koalicije Srbija protiv nasilja u kojima su optuživali vlast za: Đilas na RTS: Srbi sa KiM uzimaju kosovske tablice jer ih je država ostavila; Prof. dr Obradović: Beograd danas liči na groblje propalih projekata.

 

Izborne liste i odnos prema njima

 

U dve vesti sa sajta 24sedam o izbornoj kampanji koje su dospele među prvih pet najgažovanijih jesu vesti obojene negativnom konotacijom prema koaliciji Srbija protiv nasilja, pri čemu se navodi u jednoj vesti da koalicija vodi “sve agresivniju” kampanju protiv Aleksandra Vučića, člana Srpske napredne stranke, pri čemu je odnos prema njemu pozitivan (NATO opozicija ne štedi novac: Kampanja protiv Vučića postaje sve agresivnija! Marinika i gazda Đilas, dali pare i zeleno svetlo!). 

 

Akteri vesti koje se tiču izborne kampanje, a koje su imale velik angažman sa publikom na sajtu Danasa, bili su najčešće članovi Srpske napredne stranke, prvenstveno Aleksandar Vučić (8 puta), potom članovi koalicije Srbija protiv nasilja (4 puta) i jedanput član liste dr Branimira Nestorovića. Odnos prema koaliciji SNS-a je najviše negativan (samo jednom pozitivan – kada je Aleksandar Vučić sam o sebi i svojoj listi govorio), dok je odnos prema koaliciji Srbija protiv nasilja je raznolik (dva puta neutralan a jednom pozitivan i jednom negativan).

 

Lista koja je najviše pominjana u analiziranim vestima Novosti bila je koalicija Srbija protiv nasilja (11 puta) i to uvek u negativnom kontekstu (npr. ЂИЛАСОВА ОПОЗИЦИЈА ЖЕЛИ ДА ЗАУСТАВИ СРБИЈУ: Шире нове измишљотине и раде све по налогу свог „газде“). U negativnom kontekstu su još pomenute i, po jedanput, liste Socijalističke partije Srbije, Nacionalno okupljanje, Narodna stranka i Dobro jutro Srbijo Borisa Tadića i Saše Radulovića. Jedina lista pomenuta u pozitivnom tonu, i samom u tom, bila je Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane. 

 

Dve su detektovane vesti sa sajta B92 o izborima koje su bile među prvih pet ove nedelje monitoringa kada je u pitanju angažovanost publike i to obe sa Aleksandrom Vučićem kao subjektom vesti. Jedna od dve vesti jeste prikrivena kampanja predsednika Republike Srbije i člana Srpske napredne stranke obilaskom nove deonice Moravskog koridora, dok u drugoj vesti Aleksandar Vučić kao akter govori negativno o opozicionim koalicijama Nacionalno okupljanje, Nada i Srbija protiv nasilja. Samim tim, odnos prema listi vlasti je pozitivan a prema listama opozicije negativan.

 

Akteri koji su se najčešće pominjali u vestima Informera bili su članovi liste Srbija protiv nasilja (14 puta), a značajno manje sve ostale opozicione liste poput koalicije Nada (3 puta), Narodne stranke i Socijalističke partije Srbije (po 2 puta) i koalicije Nacionalno okupljanje i Dobro jutro Srbijo (po jedanput). Odnos prema svim navedenim listama bio je negativno obojen – osim prema Narodnoj stranci prema kojoj je odnos bio ambivalentan. Jedina lista o kojoj se pisalo dvaput manje nego o Srbiji protiv nasilja i u suprotno drugačijem tonu, bila lista Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane o kojoj se svih 7 puta pojavljivanja liste u analiziranim vestima o izborima izvestilo u pozitivnom duhu. Informer je u negativnom tonu izvestio prema različitim članovima liste Srbija protiv nasilja – npr. u ovom tekstu objavljeni su tekstovi sa negativnom konotacijom prema Draganu Đilasu, Miroslavu Aleksiću, Zdravku Ponošu, Đorđu Miketiću i Biljani Stojković. Takođe, tokom ovog analiziranog perioda uočene su i vesti u negativnom tonu prema članovima Proglasa, pokretu koji nije bio kandidovan na listi za poslanike a koji je pozivao građane da glasaju na izborima.

 

U vestima sa najvećim angažmanom sa sajta N1 najčešće je pominjana koalicija Srbija ne sme da stane (7 puta), i to najčešće u negativnom kontekstu ili neutralno. Jedan od primera je vest u kojoj novinar sa Kosova navodi da je da je Srbima sa Kosova, Vučić dodeljen „kao kazna” ili vest koja je preneta sa portala Nova.rs o tome da je posetioce mitinga SNS-a u Beogradu predvodio Aleksandar Vidojević, poznatiji kao Aca Rošavi, saradnik Veljka Belivuka. Druga koalicija koja je najčešće pominjana je Srbija protiv nasilja (4 puta) i to uvek u neutralnom kontekstu, najčešće su prenošene izjave predstavnika ove koalicije i kritike na račun aktuelne vlasti.

 

Najčešće pominjana izborna lista na portalu Politika u vestima sa najvećim angažmanom sa sajta Politika.rs tokom druge nedelje monitoringa bila je lista Srbija ne sme da stane, o kojoj je govoreno i afirmativno i neutralno i negativno. Opozicioni akteri bili su ti koji su kritikovali rad vladajuće stranke (Vladimir Obradović i Boris Tadić) , dok je afirmativno ova list bila predstavljena u vesti o inovacijama u zdravstu, kao i u saopštenju Dejana Bulatovića koje Politika prenosi na svom portalu.

 

Najpominjanija lista u vestima koje su imale najveći angažman sa portala Direktno u drugoj nedelji monitoringa bila je Srbija ne sme da stane (21), o kojoj je gotovo uvek govoreno negativno, a zatim izborna lista Srbija protiv nasilja (15), koja je uvek predstavljena u pozitivnom kontekstu. Sve vesti u kojima su pominjane obe ove koalicije imale su sličan obrazac, po kom su predstavnici opozicione liste Srbija protiv nasilja kritikovali postupke vladajuće stranke – Srpske napredne stranke – i ukazivali propuste, moguća alternativna rešenja, te nudili obećanja kako će se oni nositi sa određenim problemima kada dođu na vlast.  

 

Predstavnici Srpske napredne stranke na portalu Alo bili su u svakoj posmartanoj vesti sa temom izbora i predstavljeni su u pozitivnom kontekstu. Aleksandar Vučić je bio akter u svakoj vesti a ostali iz Srpske napredne stranke koji su se pojavljivali osim njega bili su i kandidat za gradonačelnika Beograda Aleksandar Šapić, Lazar Ristovski, Tatjana Macura, Tomislav Nikolić, Svetlana Vujović, Miloš Vučević, Predrag Gaga Antonijević i Ana Jeremić. Takođe, u 4 od 5 vesti predstavnici liste Srbija protiv nasilja predstavljeni su u negativnom kontekstu. Oni su bili jedini predstavnici opozicije o kojima je bilo reči u tekstovima sa izbornom tematikom. 

 

Vladajuće stranke su tokom ovog perioda na portalu Nova predstavljene u negativnom kontekstu i to SNS 5 puta (svaki put Aleksandar Vučić) a SPS jednom. Predstavnici naprednjaka predstavljeni su kao nesposobni: Ima li u SNS nekoga ko zna šta radi: Premijerku Italije u Beogradu dočekali mađarskim zastavama, Miodrag Majić poklopio Vučića i pokazao da je „najbolji student prava“ običan pravni dunster i štetni za Beograd: Obradović: Beograd ne sme biti vođen Šešelj-Šapić koalicijom, to znači nastavak devastacije grada. Opozicija okupljena u koaliciju Srbija protiv nasilja je pomenuta 3 puta (Marinika Tepić dva puta i Vladimir Obradović jednom) u neutralnom kontekstu, Boris Tadić jednom u neutralnom i Čedomir Jovanović jednom u negativnom kontekstu.

Na portalima Telegraf, Blic, Kurir, Mondo, Republika, Nportal, RTS nisu pominjani akteri u analiziranom korpusu, dok je na na portalu Pink.rs pomenuta samo u jednom navratu jedna izborna lista – Srbija ne sme da stane, odnosno njen nosilac Aleksandar Vučić i to neutralno.

 

Projekat je podržan Ad Hoc grantom regionalnog projekta SMART Balkan – Civilno društvo za povezan Zapadni Balkan kojeg implementira Centar za promociju civilnog društva (CPCD) BiH, Center for Research and Policy Making (CRPM) Sjeverna Makedonija i Institute for Democracy and Mediation (IDM) Albanija, a finansijski podržava Ministarstvo vanjskih poslova Kraljevine Norveške.

 

Dan ljudskih prava Novosadska novinarska škola...